Skip to content

July 2, 2012

Duurzaam handelen anno nu

Arthur Van De Graaf en Caroline Prinsen

Op dinsdag 19 juni vond op de Gustav Mahler een event met als thema Duurzaam Handelen Anno Nu plaats. Tijdens dit event werd aangegeven waarom duurzaam handelen belangrijk is voor ABN AMRO anno nu. De nadruk ligt op handelen, duurzame ontwikkeling is een kwestie van doen. Dit werd geïllustreerd met een drietal inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Zo sprak Eveline Maas van Private Wealth Management over het belang van Impact Investing voor de klanten van de bank. Arthur van de Graaf van Seeds maakt via Seeds.nl voor klanten het investeren met een positieve sociale impact mogelijk. Beiden lieten zien dat Duurzaam handelen anno nu vooral een kwestie van doen is. Ze deden een oproep aan het aanwezige publiek om als ambassadeur een actieve bijdrage te leveren.

Aan het einde van de presentatie kreeg iedereen die zich had voorgenomen te investeren via Seeds.nl of ambassadeur wilde worden een enveloppe met Seed money (papiergeld met bloemzaad). Investeerders via Seeds.nl kunnen zelf de enveloppe open maken en het Seed money planten, ambassadeurs namen de opdracht aan om de enveloppe door te geven en het verhaal van Seeds en de ondernemers verder te vertellen.

Voordat Caroline Princen het podium verliet, vroeg zij Arthur om zeven enveloppen voor de voltallige Raad van Bestuur. Een mooi voorbeeld van gewoon doen waarvoor je staat. Bedankt Caroline!

Op Seeds.nl wordt een vijftal ondernemers gepresenteerd die naast een gezond financieel rendement een positieve impact op de samenleving nastreven. Vanaf € 50 kan iedere bezoeker via Seeds.nl in ondernemers met een positieve sociale impact investeren. Tegenover deze investering staat meer dan alleen een mogelijk financieel rendement. Investeerders dragen bij aan een positieve verandering en ontvangen aantrekkelijke extra’s wanneer de onderneming haar doelstellingen realiseert.

Vijf sociale ondernemers

De ondernemers van YUMMM Concepts!, producent van Yuno snoep en snacks, zijn van mening dat je kinderen geen ongezonde snoep en chips moet geven die ze blijven eten omdat er stoffen in zitten die verslavend zijn en verzadiging tegen gaan. Yuno is naast verantwoord ook nog eens super cool verpakt en daarmee extra aantrekkelijk voor kinderen. Heb je je kind ooit wel eens horen zeggen ‘De rest bewaar ik voor later’? Met Yuno bestaat die kans. Over positieve impact gesproken!

De mannen achter GreenGraffiti®, Jim en Joost, beide jarenlange ervaring in de traditionele reclamewereld, stelden zichzelf de vraag of je reclame kunt maken zonder papier en inkt. Na het stellen van de vraag keken zij elkaar lachend aan, omdat ze eerst dachten dat het niet zou kunnen. Nu maken ze reclame zonder papier en inkt maar met natuurlijke middelen zoals water, mos en sneeuw. Ze zijn hiermee een bijzondere vervanging van en aanvulling op traditionele reclamecampagnes voor bijvoorbeeld Nike en Starbucks. En ja ze gebruiken water, maar minder dan in geprinte reclame en daarnaast wordt het waterverbruik ook nog eens gecompenseerd. Positieve impact, denk het wel!

De ondernemers achter We Beat The Mountain zijn van mening dat je plastic niet weg moet gooien en verbranden,ook al wek je er energie mee op. Op die manier wordt namelijk waardevolle grondstof vernietigd. Plastic moet je zo vaak mogelijk hergebruiken. Het bewustzijn rond de afvalberg moet toenemen, “We need to talk trash! We moeten een beweging starten, een Trashplatform waar we samen kunnen werken aan het verslaan van de afvalberg, onder andere door producten te kopen die gemaakt zijn van gerecycled plastic.”

Zelfs varen in een sloep kan anders, bewijst Greenjoy. Je hoeft echt geen dure sloep te kopen, die je ook nog tijd en geld kost aan onderhoud. Als het aan Greenjoy ligt, kun je gewoon elektrisch varen wanneer en waar jij wilt in een gehuurde sloep. Op die manier heb je wel de lusten, maar niet de lasten.

En tot slot, hoe mooi zou het zijn wanneer we serious gaming om kunnen buigen naar natural learning. Onder de naam On the Ground Reporter, maken journalisten die werkzaam zijn bij Butch&Sundance games waarmee jongeren zelf het nieuws leren maken en interpreteren op basis van echt nieuws. Naast het leren omgaan met de hoeveelheid nieuws, leren zij over actuele, belangrijke, thema’s. Zonder dat dit extra inspanning van de onderwijzer vraagt. Wat ons betreft net als de andere vier ondernemers een positieve impact die mogelijk kan worden gemaakt door een investering vanaf EUR 50.

Wil je zelf impact hebben?

Natuurlijk kun je ook impact hebben door Seeds.nl, YUMMM Concepts, GreenGraffiti®, We Beat The Mountain, Greenjoy en Butch&Sundance onder de aandacht te brengen van jouw familie, vrienden en andere volgers via social media en/of te investeren. Hoe je dit kunt doen vind je op www.seeds.nl.

Arthur van de Graaf en Caroline Princen


Read more from Events, Innovation, Recent, Seeds

Comments are closed.

Top